Tekniikka

Tekniikka

Mitä on Low Pressure Fitness Hypopressive- tekniikka?

Hypopressive- tekniikka on sarja hengitys- ja asentoharjoituksia, jotka on suunniteltu erityisesti harjoittamaan kehon keskustan lihaksia, aiheuttamatta vahingollista painetta vatsan seinämille ja lantionpohjalle. Hypopressive-termi viittaa paineen vähentymiseen. Hypopressive- harjoitukset suoritetaan asennoissa, jotka vähentävät vatsaontelon sisäistä painetta ja stimuloivat lantionpohjan sekä keskustan alueen lihasten refleksinomaista aktivoitumista.

Tietyt arkipäiväiset toiminnot, kuten yskäisy, nauraminen ja ponnistaminen sekä myös kovatehoinen urheilu (juoksu, hyppiminen, perinteiset vatsalihasharjoitukset, crosfit, aerobic…), lisäävät vatsaontelon sisäistä sekä lantionpohjaan kohdistuvaa painetta. Jos lantionpohjan lihaksisto ja vatsalihaskorsetti ovat toiminnalliset sekä omaavat hyvän lihastonuksen, paine ei aiheuta meille sen suurempia hankaluuksia. Jos ko. lihaksisto ei puolestaan toimi kuten sen tulisi, saattaa ajanmittaa ilmetä toimintahäiriöitä kuten virtsankarkailua ja selkäkipuja. Jos kärsit jo kyseisistä vaivoista, painetta lisäävät urheilulajit saattavat pahentaa vaivojasi.

Hypopressive- hengitystekniikkaan sisältyvät hengityksen pidätys ja valesisäänhengitys, saavat aikaan painetta vähentävän imukuppi-efektin lantion ja vatsan alueella. Tämä puolestaan saa lantion elimet kohoamaan, ja korjautumaan parempaan asentoon. Hengitystekniikka yhdessä asentoharjoituksen kanssa, lisäävät myös lantiopohjan lihaksiston ja vatsalihaskorsetin lihastonusta ja sekä toiminnallisuutta. Harjoittelu auttaa kehoa selviämään painetta lisäävistä tilanteista ja toimii myös kuntoutustekniikkana sekä palauttavana harjoitteluna kovatehoisen fyysisen harjoittelun jälkeen.

Low Pressure Fitness on harjoittelumetodi, jossa yhdistyy Hypopressive- tekniikka, myofaskiaaliset release- harjoitteet sekä neurodynamiikka.

 

TEKNIIKAN HYÖDYT:

  •  vyötärölinjan kaventuminen
  • lantionpohjan ja vatsalihasten lihastonuksen paraneminen
  • erilaisten vammojen ja toimintahäiriöiden ennaltaehkäisy ja kuntoutus (laskeumat, virtsankarkailu, vatsalihasten erkauma, välilevyn pullistuma)
  • vilkastuttaa ja parantaa aineenvaihduntaa sekä verenkiertoa
  • parantaa ruoansulatusvaivoja kuten ummetus
  • hengitystekniikan paraneminen
  • ryhdin paraneminen
  • liikkuvuuden lisääntyminen
  • synnytyksestä palautuminen turvallisesti ja tehokkaasti
  • kehon valmistaminen raskauteen
  • seksuaalisen ja urheilullisen suorituskyvyn paraneminen

 

ESTEITÄ HYPOPRESSIVE- HARJOITTELULLE:

  • korkea verenpaine
  • sydänsairaus
  • raskaus

Tekniikasta

TAUSTAA

Belgialainen fysioterapeutti Marcel Caufriez kehitti matalan paineen vatsalihasharjoituksiksi (Hypopressive Abdominal Exercises) kutsutun tekniikan 80-luvulla, tutkittuaan ensin vuosikausia synnytyksen jälkeistä fysioterapiaa Belgiassa. Caufriez halusi kehittää kokonaisvaltaisen tekniikan, jonka avulla kuntouttaa synnyttäneiden naisten lantionpohjan lihaksia ja vatsalihaksistoa ilman kirurgiaa, sekä parantaa toimintahäiriöitä kuten laskeumat ja virtsankarkailu.

Caufriezin mielestä aiemmin käytetyt tekniikat lantiopohjan ja vatsalihasten vahvistamiseksi, omasivat riskejä ja saattoivat toimia päinvastaisella tavalla.

Metodin hengitystekniikka juontaa juurensa jo vuosituhansien ajan joogassa harjoitetusta Uddiyana Bandha- pranayamasta. Molemmissa suoritetaan hengityksen pidätys, jonka johdosta vatsaonteloon syntyy negatiivinen paine/tyhjiö.

Tekniikkaan on vaikuttanut merkittävästi myös 1900- luvun puolivälissä fysioterapiaa mullistanut faskia ja lihasketjuajattelu. Monet henkilöt kuten esim. Françoise Méziéres ja Ida Rolf, alkoivat puhua lihasketjujen ja faskioiden huomioon ottamisesta harjoittelussa sekä koko kehon harjoittamisen tärkeydestä. Fysioterapian toimintatavat muuttuivat ja syntyi paljon uusia lihasketjut huomioivia tekniikoita. Hypopressive- tekniikkaan on jättänyt jälkensä erityisesti Mézièresin tekniikka sekä myös Philippe E. Souchardin kehittämä Global Postural Re-education menetelmä.

Alussa Hypopressive- tekniikkaa käytettiin ainoastaan terapeuttisiin ja kuntouttaviin tarkoituksiin terveysalan ammattilaisten toimesta.
Espanjalainen urheilija ja liikuntatieteiden lisensiaatti Piti Pinsach tutustui Caufrieziin etsiessään uusia tapoja harjoittaa core- lihaksia ja lantionpohjaa. Pinsach oli tahollaan kyseenalaistanut voimakkaasti perinteisten vatsalihasharjoitusten harjoittamisen, ja piti niitä jopa vahingollisina. Pinsach vakuuttui Hypopressive- tekniikan avulla saaduista tuloksista fysioterapian puolella, ja uskoi tekniikan mahdollisuuksiin myös ennaltaehkäisevässä tarkoituksessa.

Pinsach ryhtyi työskentelemään Caufriezin kanssa, ja myöhemmin mukaan liittyi myös naisten terveyteen ja liikuntaan erikoistunut Tamara Rial. Yhdessä kolmikko rakensi treeniohjelman, joka oli suunnattua kaikille, ei vain kuntoutuspotilaille. Lähestymistapa oli enemmän ennaltaehkäisevä.

Vuodesta 2006 alkaen Pinsach alkoi esitellä Hypopressives- tekniikkaa liikunta-, terveys-, ja urheilualan ammattilaisille keinona ennaltaehkäistä vammoja ja ylläpitää terveyttä. Vuonna 2013 tohtori Tamara Rial julkaisi ensimmäisen Hypopressive- tekniikkaa käsittelevän väitökirjan.

Vuonna 2014 Pinsach ja Rial perustavat yhdessä Camilo Villanuevan kanssa tuotemerkkinsä Low Pressure Fitness ja yrityksensä nimeltä International Hypopressive and Physical Therapy Institute. Yrityksensä puitteissa he jatkavat tekniikan tutkimista ja kehittämistä, tekevät lajia tunnetuksi ja kouluttavat uusia ammattilaisia ympäri maailman.
Harjoittelumetodi Low Pressure Fitness, yhdistää Hypopressive- tekniikkaan myofaskiaalisia release- harjoitteita, neurodynamiikkaa sekä huippuunsa hiotun opetusmetodologian.

Suomen ensimmäinen Low Pressure Fitness Hypopressive- tekniikan ohjaaja on tamperelaislähtöinen Pilates- ohjaaja ja tanssija Suvi-Maria Helin. Helin kouluttautui vuonna 2015 Pinsachin ja Rialin johdolla Madridissa ja on siitä lähtien tehnyt lajia tunnetuksi sekä myös kouluttanut uusia ammattilaisia Suomessa.